Van Santa Fe naar Taos en terug

15 mei 2017 - Santa Fe, New Mexico, Verenigde Staten

15 mei, Het weer zonnig temp. zo'n 23 graden, een lekker windje.
Vanmorgen begonnen met ontbijt in motel, omelet met kaas, hashbrown ( soort aardappelgerecht was koud dus laten staan) , toast , potje light yoghurt , thee en sinaasappelsap . Stukje wafel van Kees, die zelfde had en ipv yoghurt warme havermout.
Na het ontbijt rond 9:30 vertrokken ri Taos, 112 km ,had op internet gelezen (ook via soort blog van Nederlander) , dat de route langs de Rio Grande liep en mooi was. Eerst 50 km was er nog geen rivier te zien tot Velarda .Wel besneeuwde bergtoppen van de Sangre de Cristo Range een onderdeel van de zuidelijke Rocky Mountains en de belangrijkste bergketen in New Mexico . Omdat het best een drukke bochtige weg was, waar soms best hard werd gereden , was  stoppen op parkeerplaatsen langs de rivier op de heen weg geen optie. De rivier liep aan onze linkerkant. Een 10 km voor Taos boog de rivier af om door een kloof te stromen . Stukje gevolgd op de weg terug, toen zagen we het weggetje pas, stond niet op de kaart.
Taos was een mooi stadje in Adobe stijl  erg druk, parkeren was geen optie , omdat we vandaag toch ook nog naar Downtown Santa Fee wilde , was het niet erg. Het ging ons vnl om de rivier.
Terug op meerdere plaatsen kunnen stoppen, een aantal rafters gezien, stroomversnellingen en groene bergen. Ook kwamen we langs een soort museum van allerlei oude spullen, die met auto's , benzinepompen en zelfs fietsjes te maken hadden. Geen mens te zien wel iemand die ook foto's maakte .
Op naar Santa Fe, het historische centrum, vlakbij de de Kathedraal van St Franciscus van Assisi , konden we parkeren voor €5,00 . Het is zoals je op de foto's kunt zien een prachtig gebouw in 1887 gebouwd door Fransen en Italianen, ook van binnen is het heel mooi niet overdadig .
Ook is er even verderop  de Loretto kapel, met de wenteltrap van 360 Gr. die daar volgens de overlevering , door een wonder is gebouwd.
Er was boven een koor loft  22 feeth hoog , dat  niet  te bereiken was, de zusters baden tot St Joseph , de heilige van de timmerlui om een trap, toen kwam er een man, die de trap bouwde, niemand kende hem en na de bouw is hij spoorloos verdwenen, men beschouwde dat als een wonder.
De kapel is nu een soort museum, heeft overigens ook een prachtig altaar.
De gebouwen in de stad zijn allemaal in dezelfde  Mexicaanse stijl gebouwd zelfs de parkeergarage.
Er is een groot plein met groen en bankjes  en een muziektent, de Plaza, overal zie je kraampjes waar vnl indiaanse juwelen worden verkocht, maar ook houtsnijwerk dekens etc. Zie foto's
Terug in het motel even op internet gekeken voor een Mexicaan in de buurt, op 4 minuten lopen was er een volgens tripadvisor en ook vandaag geopend niet dus , maar even daarvoor was er nog een.
Daar heerlijke beef enchilades gegeten met jalapenos saus ( beetje heet ) en Kees met garnalen en green chillisaus ( nog heter), maar het was lekker en je kreeg waar voor je geld.
Anders dan gister, toen we dachten bij het Indiase restaurant even verderop van het buffet te kunnen eten. Dat was alleen tussen de middag, maar we konden wel gewoon een gerecht bestellen. Prima dus wij bestelden kip Korma ( saus met amandelen rozijnen cashewnoten die je met vergrootglas moest zoeken net als de kip overigens, de smaak was wel goed). Bleek dat de rijst niet bij de prijs in was, moesten we apart bestellen en ook het naanbrood, dat je overal bij zulke restaurants in bv Engeland erbij krijgt. Kregen witte rijst met wel 10 doperwtjes( laat ze dan maar helemaal weg ).
Kortom we betaalden $ 10,00 meer dan vandaag en wat we normaal gesproken kwijt zijn, voor een portie dat voor ons maar net genoeg was,dan zijn wij geen grote eters.
Oke morgen nog even ontbijten hier  in het motel, dan op weg naar Gallup over de Interstate 40, heb al motel geboekt aan de Historische oude route 66.

1. Sonja van der Male:
    16 mei 2017
    Weer veel mooie dingen gezien. Ik geniet van de foto's.
  2. Frans en Rina:
    16 mei 2017
    Hoi Kees en Loes,

Wat een prachtig verhaal en bijzondere reis.
    Indrukwekkende foto's!

Veel plezier en goede reis verder.

Groet
    Frans en Rina