Laatste dag even stukje langs het Great Salt Lake .

29 mei 2017 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Maandag 29 mei, morgen weer in het vliegtuig naar huis. Ook wel weer lekker , naar ons eigen mooie waterrijke vlakke groene, soms drukke( wat betreft de wegen dan )  Nederland. Vanmorgen 8 uur wakker, snel douchen en dan ontbijten, dat kan hier tot 9 uur. Ze hadden zowaar warm roerei en worstjes , die laatste hoeft voor mij niet zo nodig 's morgens vroeg, ei was wel lekker . Ook kon je wafels bakken, waren  er toast ,jam, soort smeerkaas , de gebruikelijke zoete broodjes , donuts, thee, koffie en sap. Zelfs activia dus keus genoeg. Activia mee genomen voor later op de dag. Aangezien we niet de stad in wilden en we eigenlijk het grote meer, waar de stad naar genoemd is nog nooit hadden gezien, gingen we ri het oosten. Op de kaart stond alleeën de snelweg, die het eerste stuk vanaf het motel langs het meer voerde, dus die maar gevolgd, later bleek dat er ook nog een weg vlak langs liep. Nou ja hadden we maar vermijd snelwegen op de Tom Tom moeten aanklikken. We hadden een stadje verderop ingetoetst, was wel weer 40 km , ja het zijn hier nu eenmaal afstanden.  Eenmaal op de snelweg zagen we op een gegevenmoment het weggetje liggen, gelukkig was er ook een afslag dus na zo'n 12 km konden we de snelweg af, daar was een groot gebouw, een soort moskee/ tempel  leek het wel, maar bleek een concertzaal te zijn. Of ze er jog concerten houden is ons niet bekend, wel bood het gebouw onderdak aan wel honderd zwaluwen, die zaten allemaal net onder de dakgoot langs een rand, hopelijk te zien op de foto's. Er was een grote parkeerplaats en je kon daar het strand van het meer op. Het strand bestond uit hard zand en zoutj je zag  hele witte plekken ( Salt = zout ) het proefde ook zout. Het water lag nog een behoorlijk einde verder op. Het was spiegelblank geen golfje te zien, nu stond er ook helemaal geen wind. Het meer is enorme groot sterkt zich een heel eind naar het noorden uit. Wij verder ri Grantsville , eerst nog over het weggetje, maar dat liep na een paar km dood, dus terug en weer de snelweg op om 5 km verder er weer af te gaan. Eerst kwamen we nog langs weer de gebruikelijke benzine pompen eetgelegenheden Mac,  Denny's etc. Tegen de bergen op lag Lake Point ( vandaar kon je niet bij het meer komen jammer) , verderop weer nieuwbouw wijken, waar nog steeds huizen in aanbouw waren. Al weer onze vraag wat koet je er zoeken, het is daar volgens ons zomers ook enorm warm en droog was nu al te voelen, het was nu zo'n beetje 28 graden. Het meer ligt dan best nog een stukje er vandaan. Even verderop Grantsville, een typisch Amerikaanse plaats, met in het centrum de cityhall. Voor de hall een beeld van een dame te paard, bleek bij nader onderzoek een van Zweden afkomstige pionierster te zijn. Was als 6 jarige de enige overgeblevene van haar familie, toen ze de oversteek over de vlaktes hebben gewaagd. Ze was daar gaan wonen bij andere gezinnen getrouwd en had veel voor de gemeenschap en de plaatselijk indianen betekend, vandaar het beeld. We hadden niet veel te zoeken in het plaatsje dus omgekeerd , even gestopt bij de supermarkt voor bakje watermeloen en 2 appelfitters ( en niet gritters zoals ik eerder schreef), deze waren niet zo groot. Langs de zelfde weg weer terug, met dat verschil dat we bij de afslag naar het Concertgebouw, het weggetje langs de snelweg hebben opgezocht, het voerde ons helemaal tot vlakbij ons motel. Daar een kopje koffie gezet en buiten bij het picknickbankje, bedoeld voor de rokers de broodjes erbij opgegeten. Daarna de spullen die nog in de auto stonden eruit gehaald en vast

De tassen zover mogelijk ingepakt, de laatste dingen morgenochtend, Ga zo nog even rondje door omgeving, al is die niet spectaculair,Bleek dat we t.o. het gebouw van de FBI zaten, dus ons kon niets gebeuren. Dan nog  even iets opzoeken waar we kunnen eten. Het is toch weer de Golden Corral geworden, viel ons niet mee vandaag,. Hebben wel eens veel betere gehad, maar goed , morgen weer eten uit moederskeuken.

Straks nog wat   foto's erop, morgen hopelijk nog een paar, als de lucht net zo helder en blauw is als nu, dan vanuit het raam van het vliegtuig nog een paar..

1. Syl:
    29 mei 2017