Laatste etappe van Nephi naar Salt Lake City

28 mei 2017 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Zondag,  28 mei het wordt eentonig maar het is weer mooi weer, de zon schijnt en er staat geen wolkje aan de hemel. We besluiten om niet via de snelweg naar Salt Lake te gaan, maar via een binnenweg, die voert langs het westen van het Utah Lake Het is zo'n 140 km ..Eerst nog even wat brandstof in de tank, niet teveel want we mogen de auto met lege tank inleveren. De weg voert ons eerst langs weiden waar vee graast op de achtergrond aan beide kanten bergen in het oosten hoger en besneeuwd. We komen langs een plaatsje Mona, staat niet op de kaart, na Mona gaan we de Goshen Canyon in, althans de weg gaat erdoor en heeft dezelfde naam. Na de canyon komen we in het dorp Goshen. Het is erg rustig op de weg een enkele auto komt ons tegemoet of haalt osn in. In tegenstelling tot de snelweg, die we het eerste stuk kunnen zien. Als we langs een paar kerken komen begrijpen we waarom het zo rustig is, iedereen zit daar binnen. In heel Utah zijn de mensen nogmaals gelovig en de meeste zijn aanhangers van de Mormoonse kerk.Na Goshen korte Elberta, daar               moeten we rechts af naar het noorden.  Dan zien we het meer aan onze rechterkant, het is best groot, we kunnen wel de overkant zien, we rijden kilometers langs het meer dat best lang is. Er zijn niet veel huizen, wel zien we af en toe caravans en Campers langs het meer staan. Ook lopen er een heleboel schapen, in een weiland, dat paars kleurt van het soort gras, lijkt net hei zo uit de verte. Ineens doemen de eerste nieuwbouw woningen op , er komen er steeds meer allemaal nieuw, dat is te zien sommige staan nog leeg en worden met grote reclame borden aangeprezen. ( De vorige keer hebben we dit stuk weg ook gereden toen zijn we bij Elberta de 6 opgegaan naar het westen ri  Nevada over de lonelyiest road  ( eenzaamste weg ) van Amerika. 600 km 1 dorp wat verdwaalde huizen en totaal zo'n 25 auto's tegengekomen)          We naderen dan al aardig het eind van het meer steeds meer nieuwe huizen en ook kerken, ze zijn er zelfs nog een aan het bouwen.

We blijven aan de westkant van Salt Lake, want daar ligt ook ons motel even ten noorden van deFreeway (snelweg ) 80. In een wijk vol kantoren en andere motels, niet zo aantrekkelijk, maar wel redelijk dicht bij het vliegveld. Omdat we onze kamer nog niet in kunnen, gaan we de stad in.Tom naar het centrum gestuurd en daar zien we al snel het Capitool op een heuvel liggen, daar waren we de vorige keer ook. Auto geparkeerd bij het visitorcentrum. Even naar het grote gebouw gelopen en op een bankje onze halve appelgritter van gister opgegeten. Koffie zetten is geen optie, dus maar even wat fris drinken. Paar foto's gemaakt en dan gaan we ri Tempelsquare, De mevrouw van het visitorcentrum heeft ons verteld, dat je op zondag vrij mag parkeren ook bij de meters. Het is gelukkig niet heel druk, we vinden al snel een parkeerplaats. Lopen door de toegangshekken het plein ( Square)  op. We zijn niet de enige , vooral heel veel chinezen en andere Aziaten.verdr voornamelijk blanke toeristen veel met een rok of jurk aan. Het ziet er allemaal heel verzorgd en netjes uit, je mag binnen het gebied van de Mormoonse kerk niet eten drinken of roken.Ook al is het buiten een Chinees loopt me voorbij en laat zo een patertje op de grond vallen. Ik roep hem na of hij dat thuis ook doet, maar hij doelnet of hij niks hoort. Ik raap het papiertje dan maar op en gooi het weg. Kan ik me best kwaad over maken zulke dingen, je ziet trouwens vaak dat Chinezen zomaar wat op straat gooien. Ze zijn met foto's maken ook oer vervelend, want het duurt uren, voor de foto klaar is ze blijven rustig een hele tijd ergens voor staan, hebben totaal niet in de gaten of doen alsof ze het niet in de gaten hebben dat er ook andere mensen zijn, die misschien een foto willen maken en dan zonder Chinees erop. We zijn trouwens heel veel groepen chinezen tegen gekomen vooral in Utah . Wat osn wel opgevallen is, dat er bijna geen zwarte ( om het maar oneerbiedig te zeggen ) mensen in Utah zijn. Goed terug bij onze reis, ik vertel verder niks over Tempelsquare de foto's zeggen genoeg.om 15:00 uur waren we terug bij het motel ingecheckt en naar de kamer, Zie ook foto's, daarna even lekker niets. Om een uur of 5 ri de Golden Corral we moesten er wel een stukje voor rijden zo'n 8 km. Ja dat heb je in zo' n grote stad. Morgen zien we wel wat we doen, niet de stad in daar zal het wel heel druk zijn ivm Memorialday, dan krijg ik Kees de stad niet in .

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. John & Sylvia:
    29 mei 2017
    De laatste loodjes wegen het zwaarst 't zit er bijna op voor jullie, maar nog even lekker shoppen Loes (moet ik van Syl zeggen). Wat een mooi logboek heb je gemaakt , prachtig om straks terug te lezen als jullie weer thuis zijn. Dan komen er doordat je alles bijgehouden hebt van die "ohja" momentjes, vaak vergeet je anders dingen en namen etc.
    Nou, geniet nog even en....
    "Have a Nice day"
  2. Els:
    29 mei 2017
    Was een heel leuk logboek. Heb er iedere keer van genoten. Nog even en het zit er weer op. Zie jullie als je weer thuis bent.
  3. Loes:
    29 mei 2017
    Was ook leuk om te doen en ja wat je zegt John dan weet je later nog hoe of wat. Moet alleen nog uitvinden hoe dat zit met laten afdrukken en ik ga ook nog bij de foto's kijken welke er af kunnen en misschien bij moeten . meer dan 1400 best veel