Painted Dessert en Petrified Forest WOUW

17 mei 2017 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

17 mei, 8:15 op weg naar Flagstaff, dat een dikke 270 km naar het westen ligt. We rijden over de Interstate 40, die ze hier the purple heart  trail noemen. Na zo'n 40 km passeren we de staatsgrenzen van Arizona weer, de klok kan een uur terug, want hier is het tijdsverschil met Nederland weer 9 uur. Dat we nu eigenlijk een uur meer hebben is niet erg, want we gaan naar het Petrified Forest National park en volgens de kaart is daar ook een stuk van de Painted dessert te zien. Het is mooi helder weer met af en toe wat wolken, het is wel fris zo'n 7-8 gr. Na nog zo'n 40 km zijn we bij het park, eerst maar even naar het visitorcentrum zodat we niks missen. We krijgen een krantje met kaartje mee en rijden verder, daar is de slagboom en we laten onze nationale parkenpas zien( die hebben we overigens niet voor niks gekocht , want entree zonder pas is $30,00 , zoals bij de meeste national parken, dus na 3 parken heb je hem eruit).

Ten Noorden van de Interstate zijn volgens het kaartje uitkijkpunten naar de Painted dessert, ik zal hier niet te veel over zeggen, maar op de foto's is te zien, waarom het zo heet. Dan gaan we over de snelweg en komen eerst in een vrij vlak groen gebied, beetje zoals we onderweg al gezien hebben. We weten jiet wat te verwachten van dat Forest ( dat immers bos betekend). We zien geen bomen. Waar we zijn  was 280 miljoen jaar geleden  een tropisch oerwoud het noorden van Arizona lag toen bij de evenaar op het grootste werelddeel ooit. Er leefden toen ook nog dinosauriërs. de boeken van toen komen nu absoluut niet meer voor, maar er zijn exemplaren zo goed bewaard gebleven , dat ze in de loop der jaren door allerlei invloeden inclusief die van water zijn versteend. Ze staan weliswaar niet meer rechtop maar zijn her en der in het landschap te vinden ook deels verscholen in de grond. Het si gewoon jiet voor te stellen. In dit gebied dan bedoel ik niet alleen het park is miljoenen jaren terug ook een meteoor inslag geweest, er is ook nog een krater te zien, maar die lag te ver uit onze route. Er zijn overigens ook nog meer versteende stukken boom buiten het park te vinden en te koop, Best veel eigenlijk. In het park mocht je beslist niks eraf halen of meenemen en terecht. Het is eigenlijk al best zonde dat er stukken voor de handel worden aangeboden.

Maar goed we vervolgen onze route

Eerst komen we bij Puerto Pueblo een oud  indianen dorp waar nog ruïnes te zien zijn vanaf de periode 1200. Ook zijn er enkele grote rotsen met tekeningen uit die tijd.

Dan is de volgende stop de Newspaperrock , ik ga hier nu niet verder vertellen, want bij de foto's zet ik wat het is.

Het hele traject is 33 kilometer lang. Dan komen we op de 180 naar Holbrook en daar gaan we de snelweg weer op. Vanaf hetnuniet waar we het park verlaten is het nog 174 km naar Flagstaff.

We eten in Holbrook een broodje bij de Subway en stoppen onderweg ook nog een keer op een restarea.

In Flagstaff is het eerste motel waar we een kortingscodes voor hebben vol, het tweede motel heeft wel een kamer, maar de kamers waar de bon voor geldt zijn ook al volgeboekt. Omdat ze voor Flagstaff een redelijke prijs berekenen, boeken we een voor 2 nachten. De kamer prijs is $59,00, maar dan komt het , wij denken dat ze hier in Flagstaff een burgemeester hebben met een zeer riant salaris. De tax (toeristenbelasting ) is $11,00 pp per nacht , dus $44,00 , dat hebben we echt nog nooit hoeven betalen. Meestal is het ook per kamer en niet per persoon. Maar ja zo is het nu eenmaal, het is hier met de Grand Canyon en Sedona in de beurt erg toeristisch. Dus daar profiteren ze van.  Spullen in de kamer die overigens prima is en even relaxen. Intussen kijken we vast naar een motel voor vrijdag, dan gaan we naar de Grand Canyon , we besluiten om dan in Williams een kamer te boeken. We hopen dat jullie net zo genieten van de foto's als wij vandaag gedaan hebben in het park. Vanavond nog lekker gegeten bij Chinees, van het buffet, toen we terug waren bij het motel kwam de regen even later met bakken uit de lucht.

1. Syl:
    18 mei 2017
    Mooie foto s weer, ik heb ze nu even op de computer bekeken dan zie je ze mooier dan op mobieltje. Ik weet dat we daar ook nog bij de vulkaan zijn geweest. Zwarte blokken lava. Gaan jullie nu straks via richting het noorden of via Las Vegas? Doen julie Zion nog aan? Veel plezier nog xxx