De Grand Canyon , het blijft fantastisch om te zien

19 mei 2017 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

19 mei, 6 uur weer klaar wakker even pl.... en een blik naar buiten werpen. Ja hoor de natte sneeuw van gisteravond is vannacht echte sneeuw geworden, een klein laagje maar toch. Aankleden maar, de sneeuw zit vastgevroren op de ramen van de auto. Gelukkig is er in de kamer iets wat Kees als geïmproviseerde ijskrabber kan gebruiken. De auto ook maar even in de zon gezet. Dan gaan we maar ontbijten, toast met jam etc. Zelfde als gister. Hopelijk heeft het volgende motel meer variatie

Om 8 uur rijden we de 180 op ri het noord westen, het is een mooie route volgens de kaart, al snel verlaten we Flagstaff en komen in een dennenbos ( ponderosa pine, is de naam van de dennenbomen).rechts van ons de San Francisco Mountains, we kunnen goed zien dat er  verse sneeuw op is gevallen. Maar niet alleen op de bergen, maar ook in het dennenbos ligt Sneeuw ,waar de zon al heeft geschenen is de sneeuw weg. De weg is gelukkig ook schoon, het is een tweebaansweg en er is niet veel verkeer. We klimmen steeds hoger tot 8000 ft, daar is de hoeveelheid sneeuw ook groter. Zelfs op de weg ligt nog sneeuw, dus oppassen maar. Zodra we weer gaan dalen wordt de sneeuw minder om vervolgens helemaal te verdwijnen , We laten het dennenbos achter ons eerst komen we nog door een gebied, dat waarschijnlijk afgelopen winter door een storm is getroffen er zijn veel bomen omgeknakt als waren het lucifershoutjes, ook lopen er ineens een stel koeien in de sneeuw, we zien geen huis, maar dat is vast niet ver weg. Dan komen we in een ander forest het Kaibabforest met wat lagere bomen, daarna weer vlaktes, daar wonen ook hier en daar mensen met vee.

Bij de afslag naar de Grand Canyon, zijn een paar huizen, er is een tradingpost en ook een paar motels.Er is ook weer een rockshop , daar staan buiten levens echte beelden van cowboys en indianen, als we terug komen maar een paar foto's maken. Ook zien we een paar" oude " tractors.

We vervolgen onze weg en komen voor de ingang van het park nog door een dorp, daar kun je je auto parkeren en met de shuttlebus verder. Wij rijden door en samen met ons nog meer, het is ineens druk geworden.

Om 9:30 bereiken we de ingang, pas laten zien en door, want dan koet je nog een 5 km rijden voor je de eerste parkeerplaats en het eerst uitkijkpunt ziet. Er is gelukkig nog plek, want ondanks het best vroege uur is het al behoorlijk druk.

Even stukje je lopen en ja hoor onze eerste blik na een paar jaar op dit magnifieke gebied.

Wat is het toch geweldig om te zien, we treffen het weer enorm de lucht is strak blauw al is het nog wel fris nu zo'n 12-15 graden, dus jas kan aan. Na wat foto's gemaakt te hebben op verschillende punten  nou ja wat hihi. Gaan we weer de auto opzoeken om verder te rijden , we weten nog van aantal jaar terug, dat er ergens een punt is waar je naar beneden de canyon in kan lopen. Nu moet je niet denken dat doe ik even, want het is een heel eind naar de bodem, je mag dat dan ook niet in een dag doen naar beneden en weer omhoog, hoe langer je komt des te warmer het ook wordt, je moet dus heel goed voorbereid zijn, en genoeg drinken en ook eten meenemen. Er zijn wel  rustplaatsen waar je wat kunt drinken etcop de weg naar beneden, maar daar heb je niet genoeg aan. Op 1,5 Mile en 3 Mile zijn rustplaatsen en hutten ook zijn er een paar campings. Dan ben je nog lang niet beneden. Toen we bij de Bright Angel trail kwamen ,het pad dat dus de canyon inloopt, er zijn er nog meer, ben ik een stuk naar beneden gelopen, Kees zag het niet zitten en bleef boven. Het was goed te doen naar benden maar je moest best oppassen er waren soms hoge treden en deen stuk met dwarsbalken dus niet struikelen, nade eerste tunnel werd het pad vlakker maar liep wel zigzaggend naar benden. Na de tunnel ben ik nog stukje verder gelopen en toen weer terug, wilde Kees ook niet te lang laten wachten. Als je de foto's bekijkt kun je ook de paden zien lopen. Toen ik het pad naar beneden liep kwamen er een paar mannen die van de andere kant kwamen, ze hadden er 4 dagen over gedaan, uiteraard onderweg gekampeerd. Als ik 35 jaar jonger was geweest had ik dat ook nog wel willen doen, lijkt me geweldig. Op het bord voor informatie staat ook te lezen dat je altijd met zijn tweeën of meer moet gaan, eigenlijk nooit alleen. Nu lopen er best wel aardig wat mensen maar die gaan meestal niet helemaal naar beneden. Na dat ik weer boven was  hebben we nog een stuk langs de verschillende uitkijkpunten gelopen. We zoeken de auto weer op en stellen de TomTom in, op naar het adres van het motel in Williams, he hoe kan dat nou, we moeten dan 1800 km rijden nog maar eens naar het adres kijken , dat moet goed zijn. Maar als ik goed kijk staat er IA achter Williams en geen AZ, ik kijk nog eens op de boeking, adres klopt wat op de boeking staat, alleen we hebben een motel in het verkeerd e Williams geboekt. Dat is enorm balen want we kunnen niet meer annuleren. Dus geld kwijt en geen motel en dat voor vrijdag. Gelukkig zijn we nog niet in Williams en we besluiten om dezelfde weg terug naar Flagstaff te rijden en daar op zoek te gaan naar een motel dat niet al te gek duur is. Na bij een paar motels gevraagd te hebben, ook in de kleine dorpjes waar we door gekomen zijn, hebben we er een die voor de zaterdag redelijk geprijsd is, nou ja redelijk $ 100,00 en dan heeft ze ons nog gematst. We besluiten maar te blijven , want er is veel vol en goedkoper wordt het niet, onze kamer is erg klein maar goed we redden ons een nachtje. Morgen hebben we een lange reis voor de boeg ri noorden, we komen dan langs monument valley, daar verheug ik me erg op. Dan verder naar Balnding motel is geboekt, nog maar even gekeken of het wel Blanding in Utah is, want daar zijn we morgen weer we verlaten Arizona. Gelukkig kunnen we dit motel toto morgenmiddag 18:00 uur kosteloos annuleren, want je weet nooit wat er onderweg kan veranderen. Al hebben we wat dorpen betreft niet veel keus.

1. Karin Boerdijk:
    21 mei 2017
    Hi Loes en Kees
    Het heeft ons weer geboeid jullie verhaal.
    Jij LOES wat stoer van je die wandeling.
    Leek mij best wel spannend.
    En Kees had wel gelijk dat hij niet meeging.
    Zijn klompen lieten dat niet toe natuurlijk
    De natuur lijkt wat ik ervan zie best wel op Noorwegen.
    Kees wel je klompen uit doen ,mocht je een grizzly tegenkomen.
    Loopt effe harder !❗
  2. Loes:
    22 mei 2017
    Misschien lijken delen op Noorwegen, maar verder niet hoor, hier is veeeel minder water dan daar en heel veel rode rotsen en canyons . En wat de grizzly's betreft die heb je hier ook niet, wel zwarte beren. Zal de tip doorgeven