Cactussen, cactussen en nog eens cactussen

8 mei 2017 - Ajo, Arizona, Verenigde Staten

Het is nu 19:12 Arizonatijd op 8 mei, buiten staat een behoorlijke wind en het regent, aan de lucht te zien wordt het voorlopig ook niet droog, temp is ook behoorlijk gedaald ik schat dat het zo 10 gr. is op dit moment.
Vanmorgen begon  de dag een beetje bewolkt met ook al een zonnetje, 24 graden, we gingen om 9:00 uur ri het zuiden naar Lukeville dat ligt op 69 km van Ajo (spreek uit AH ho en niet Ago  , het is het Spaanse woord voor Garlic, dat hoorden we op de terugweg van een borderpatrol agent, ( douane) heel vriendelijk overigens. ) Lukeville ligt aan de grens van Mexico, we zijn de grens niet over geweest maar wel leuk voor een foto. Op de weg naar Lukeville waren we het Organpipe(orgelpijp)cactus national monument al gepasseerd , althans we reden al kilometers in het immense park, dat ligt in de Sonorawoestijn, deze woestijn gaat door in Mexico, logisch natuur kent geen grenzen. Bij het bord waar het park begint even gestopt voor een paar  foto's, want ja we moesten immers een bewijs hebben dat we er geweest waren.
Zoals gezegd weer terug ri noorden, tot het visitorcentrum , we lieten daar onze nationale parkenpas zien , binnen was van alles te zien en lezen over de flora en fauna. Ook kon je daar het Gilamonster zien, een soort van hagedisachtige , weet niet of de plaats Gila Blend , die we gisteren passeerden vernoemd is of andersom.
Daar vertelden ze ons dat de beste voor onze auto en meest populaire route de Ajo Mountain drive was, die begon aan de overkant van de weg en was zo' n 21 mile 33 km lang , gedeeltelijk asfalt , daar waar het smal was  en omhoog ging langs de bergen, voor het grootste deel soort grind zand, ze noemden het dirt, gelukkig was het droog en goed te doen af en toe wel wat ruig , eerste 2 Mile kon je nog keren daarna werd het een eenrichtingsweg, dus geen weg terug.
Overal waren een soort uitwijkplaatsen waar je even kon stoppen voor een foto, ook waren er 3 picknickplaatsen.  Het was niet druk, volgens ons waren wij de enige op een parkranger na, dus we konden vaker stoppen. Want ja er moesten de nodige foto's gemaakt worden en uit de auto zie je nu eenmaal alles beter. Na zo'n kleine 2 uur kwamen we weer bij de uitgang. Hoe de weg verliep vertel ik aan de hand van de foto's of eigenlijk spreken de foto's voor zich.
Na het park reden we naar Ajo, dat stadje was groter dan we eerst hadden gedacht, het was gesticht in 1854, dat had alles te maken met de mijn. Op het hoogtepunt woorden er zo'n 5100 mensen en nu nog zo'n 2900.
Bij Ajo neemt de berg waar het koper uit is gehaald een prominente plaats in, je kunt hem al van afstand zien, zoals ik gister al schreef op google earth is het heel duidelijk te zien.
Het oude centrum dat in oude glorie is hersteld, doet erg Mexicaans aan ook dat staat op de foto.
Er staan vooral na het centrum langs de 85 veel gebouwen en gebouwtjes leeg, dat ziet er wel armoedig uit  toen ws mijn mobile leeg ja dat krijg je van al die foto's
In de tuinen van de meeste huizen groeiden hoe kan het ook anders allerlei soorten cactussen, de mensen hier hebben niet veel fantasie wat betreft de afrastering van hun tuin. Een voordeel ze hoeven niet vaak water te geven want cactussen kunnen heel lang zonder. Ook zag je weinig tot geen onkruid en al helemaal geen gras in de tuinen. Trouwens ze hoeven voorlopig helemaal geen water te geven want het regent nog steeds is nu inmiddels 19:45 uur.
In Ajo hebben we in een klein restaurantje wat ze overigens bakery en café noemen, hier is meer soort snackbar , dan bakkerij een taco gegeten als late lunch.  Het was de bedoeling dat we terug zouden lopen naar de auto en dat ik dan van daar naar het motel zou lopen, helaas viel mijn plan al bij de weg terug naar de auto letterlijk in het water. Later terug in het motel hebben we aan de overkant bij de supermarkt, waar je ook eenvoudig kunt eten een Philly steak besteld, soort broodje met gegrild rundvlees en uien paprika kaas erover , samen met een soort rauwkostsalade uit de winkel zelf hebben we dat in ons motel opgegeten.
Morgen gaan we naar Tucson dus verder naar het oosten, daar bezoeken we het Saguaro  nationaal park  en daarna op naar Tombstone, de cowboy stad van het wilde westen, want dan hebben we wel weer even cactussen genoeg gezien.  Geniet net zo van de foto's zoals wij vandaag van het park hebben genoten.

1. Sonja van der Male:
    9 mei 2017
    Zou je het leuk vinden om als je thuis bent een cactus te krijgen? Of je ze nu niet meer zien.
  2. Loes:
    10 mei 2017
    Haha ja dat zou wel wat zijn maar niet zo'n grote .