Langs veel haarspeldbochten via de yardsale naar de Elephant Bute bij TOC

13 mei 2017 - Truth Oranje Consequences, Verenigde Staten

Zaterdag 13 mei, klokslag 8:30 zaten we in de auto ri Truth or Consequences, bijzondere naam voor een stad/ plaats . Voor 1950 heette het Warmsprings naar de hete bronnen die hier zijn. In die tijd was er een tvspelshow met de naam Truth or Consequences, de spelleider showmaster deed een oproep aan alle steden van Amerika , als ze hun stad de naam van de show zouden geven, dan kwamen ze elk jaar in die stad een groot feest geven. Jullie snappen het al Warmsprings had zich opgegeven, elk jaar kwam de showmaster naar het stadje voor een feest. Inmiddels is de goede man al lang overleden en willen veel mensen de oude naam weer terug.

In het gebied waar we nu zijn en afgelopen dagen waren woonden voornamelijk Apachen , ook de beroemde beruchte Geronimo, die zich als laatste aan de Yanks overgaf heeft in deze contreien gewoond.

Goed onze reis 144 km gaf de Tom Tom aan eerst reden we langs met groene struiken en geel gras bedekte heuvels, ook kwamen we langs een enorme kopermijn de Chinomijn, mooi om te zien hoe de lagen van de aarde /bergen gekleurd zijn.
Daarna begonnen we al meer te stijgen en kwamen er steeds meer bochten, net als gister eigenlijk alleen nu was de weg wat breder en voorzien van midden strepen. Kilometers lang reden we door de bergen over passen , enorm veel haarspeldbochten en het was een mooie route eerst veel groen , het bord u bent in Het Gila mountain forest kwamen we ook weer tegen, wat een enorm groot forest is dat zeg, daarna werd het ineens heel rotsachtig nog steeds in het forest, het laatste stuk reden we door een gebied waar de dennen bomen allemaal dood en grijs waren. Het leek of er een bosbrand was geweest, maar kon ook een ziekte zijn, je zag ook andere bomen soms met zwarte stammen, dat was eigenlijk een akelig gezicht zoveel bos vernield door wat dan ook.
Het bord u verlaat het forest passeerden we, op een gegeven moment kwamen we bij een historisch marker daarvan heb je er vele langs de wegen, soms gaat het alleen om een bord met verhaal over iets of iemand uit de omgeving uit het verleden , soms kun je ook echt iets zien.
Perchacreek  stond erop, we konden stoppen, het was een gorge een kloof daardoor heen stroomde een beek / creek  Er waren twee bruggen over gebouwd de oude deed geen dienst meer maar daar kon je wel op lopen om de kloof te bekijken. Het was een belangrijk iets geweest in het verleden, dat de mensen de kloof konden overbruggen letterlijk dan.
Het landschap erna werd wijder kaler en op een gegeven moment ook vlakker.
Wat later kwamen we in in de bewoonde wereld, eerst langs een heel klein dorp daarna langs Hillsboro, daar werd juist een yardsale ( rommelmarkt bij de huizen ) gehouden, dat deden ze ter ere van moederdagweekend elk jaar.
Bij een van de huizen een toepasselijk souvenier gekocht en een 6 tal eieren.
Ook een lekker ijsje de temp was inmiddels van 15 graden in de ochtend opgelopen naar 27. We spraken nog een mevrouw die ons het verhaal vertelde van TOC ( zie boven) en waarom de trottoirs zo hoog waren, want net als in Silver City  gister waren de trottoirs erg hoog. Dat was vanwege de hevige regenval die in juli meestal plaats vond, dan viel er in een paar uur zoveel water dat mensen die wat lager wonen zelfs zandzakken voor de deur moeten leggen om droge voeten te houden.
Nu Hillsboro kwamen we al snel op de Interstate 25 , die loopt langs de rivier de RIO Grande , na 25 km eraf naar TOC , even 12:30 waren we bij het motel, netjes basic maar goed genoeg, we konden gelukkig in  de schaduw buiten zitten. Even bakkie en poosje rust toen naar het Elephant ( olifant ) Bute Statepark . Daar was een enorm groot meer , nu voornamelijk voor recreatie , zie de foto's Daar even rond gelopen aan het water gezeten , gelukkig stond er een behoorlijk wind, dat maakt het nog aangenaam, want de temp was nu 35 Gr. Het meer dat is onderdeel van de RIO Grande, even verderop was een hele hoge dam die de rivier heeft getemd in de begin jaren 1910 -  1925 .
Na het bezoek aan het park gingen we naar de dam, app een uitkijkplaats hadden we een goed zicht op zowel de dam, als de rivier als het meer.
Daar was ook een berg met de vorm van een olifant ( wel met beetje fantasie) midden in het meer waar de omgeving zijn naam aan te danken heeft .
Het was te heet om de stad in te gaan, dus terug naar het motel lekker in de schaduw met een best windje , dit verhaal schrijven. Zo gaan we eten hier vlakbij.
Morgen ri noorden naar Santa Fee of zover we komen, want dat is nog een behoorlijk eind, wel allemaal snelweg.

1. John & Sylvia:
    14 mei 2017
    Haha, echt Amerikaans hoor om je stad naar een tv programma te vernoemen, Tsjongejonge.
    Mooie foto's weer !!
    "Have a Nice day"
  2. Paul en tineke:
    14 mei 2017
    mooie foto`s en een leuk verslag ,we blijven je volgen
    geoet Paul