Eerste dagen in Wales

24 juli 2017 - Lawrenny, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 21 juli, de dag begon zoals de donderdagavond eindigde met regen, volgens mij heeft het de hele nacht geregend en ook flink gewaaid  bij tijd en wijlen. Na het ontbijt dat bestond uit bacon en eggs, de eerste van de farmshop  in Nash , de tweede van "onze eierboer" niet ver van de camping, we waren donderdag er al eerder op de dag langs gereden , maar toen was er niemand, nadat we in Cresswell Quay waren geweest toch nog maar een keer geprobeerd. En ja hoor hun dochter, die verstandelijk gehandicapt is zag ons al aankomen, ze is altijd blij ons te zien, we nemen dan ook elk jaar als we komen iets voor haar mee, dan krijg ik als dank een dikke natte zoen op mijn wang.
Na het ontbijt en de douche nog steeds regen, we werden uitgenodigd om in een stacaravan bij Douglas en Jane verderop koffie/ thee te komen drinken.
Nadat we daar een poosje gezeten hadden,  gingen we terug naar de camper, rond een uur of 12:00 leek het even droog te worden. Om de auto wat op te warmen en op te drogen van binnen en de zinnen te verzetten zijn we een eindje gaan rijden in de buurt, af en toe viel er een bui, de gestage regen werd minder en de lucht leek wat op te klaren.
Op de terugweg, ben ik 4 km voor de camping uit de auto gestapt om de rest te lopen, gewapend met een paraplu, het was inmiddels wel droog, maar onder de bomen "regende" het nog steeds.
's Middags voornamelijk lezend en puzzelend doorgebracht. En tussen de buien door nog even naar de rivier gelopen samen met Jane en hun honden.
's Avonds maar weer bij de pub gegeten, fishcake deze keer met salade en chips ( patat). 's Avonds nog een borreltje ( wijntje) gedronken bij Jane en Douglas.
Zaterdag 22 juli vanmorgen werden werden gewekt door een hevige bui, gelukkig was het nog vroeg. Daarna klaarde de lucht op en kwam zowaar  de zon te voorschijn.
Na alweer een ontbijt met bacon en eggs, (morgen krijgt Kees weer gewoon een sneetje brood met kaas en ik een bakje yoghurt, ) de afwas en nog een bakje koffie, zijn we naar Pembroke gereden. De temp was op dat moment 14 Gr., de auto op de parkeerplaats gezet en via de trappen omhoog het stadje in. Daar een paar winkeltjes bekeken en om het kasteel weer terug gelopen.
Daarna met de auto naar de Tesco om te tanken en boodschappen te doen.
Nog even langs een picknickplaats en boothelling van de rivier, daarna naar Cresswell Quay. Het zou die middag wel eens druk kunnen worden, we vonden nog net op tijd een prima parkeerplaats voor de auto.
Er was namelijk een carnaval regatta, de boten zouden om 16:00 als het tij begint  te stijgen vertrekken vanuit de jachthaven bij Lawrenny Quay en via de zijrivier van de Gleddau naar Cresswell Quay varen. De eerste boten  kwamen  om 16:30 zo'n beetje aan. Sommige alleen met vlaggetjes en andere versierd en was de bemanning verkleed als bv Viking of piraat, rocker of pink ladies, oude dames etc.
Intussen was het behoorlijk druk geworden bij de pub, toen we wat te drinken gehaald hadden , werden we geroepen door bekenden, die daar in de buurt wonen. We hadden ze nog niet eerder gezien, dus dat was gezellig.
Meteen werden we uitgenodigd om aankomende week met ze mee te gaan varen.
Helaas hadden zij die middag nog een andere afspraak,  al snel kwamen er andere bekenden bij ons zitten.
Intussen kwamen er meer boten en kano's van groot tot klein en had  het water zijn hoogste punt bereikt.
Er waren broodjes cheeseburger en hotdogs  te koop, dus over het eten hoefden we niet in te zitten. Ook was er een trio dat voornamelijk rock en rol muziek speelde, kortom gezelligheid te over.
De temp was inmiddels opgelopen naar 21 graden.
Helaas begon de lucht aardig te betrekken en dreigde het te gaan regenen.
Het tij begon ook weer te zakken, zodat de boten weer terug moesten naar Lawrenny Quay. Wij gingen ook terug naar de camping, na de koffie gingen we weer naar de pub, deze keer de Lawrenny arms vlakbij de camping, waar het intussen aardig druk was buiten op het terras, met mensen die van de boten kwamen.
Gelukkig was het weer opgeklaard, binnen in de pub was een zanger , die allemaal evergreens zong en zichzelf begeleide op de gitaar.
Rond een uur of 22:00 vertrokken de meeste of naar hun boot , caravan of naar huis, wij gingen ri de camper.
Morgen naar de grote Carboot bij Carew.

Zondag 23 juli, het wordt een beetje eentonig maar alweer werden we vanmorgen gewekt, door de regen die op onze camper viel, het was een beste bui. Gelukkig bleek het later de enige bui te zijn die dag.
Na het ontbijt gingen we op weg naar Carew, naar het oude militaire vliegveld . Daarnaast is namelijk de zondagse Carboot, toen we aankwamen waren er al veel auto's, maar vanwege de dreigende wolken, waren er minder verkopers en kopers  dan we gewend waren.
We hebben langs alle kramen gelopen, maar er was niks van onze gading te vinden, of ja toch wel een groene met bloemen beschilderde houten klomp voor 50 ct. We hebben hem gekocht om thuis aan de muur te hangen.
Ook zijn we nog even in de hal geweest , daar was genoeg te zien en te koop. Kees koopt daar meestal een paar aanstekers (5 voor 1£) .
Voor we de hal binnen gingen eerst nog een ijsje.
Nadat we bij de auto terug waren hebben we koffie gezet, na de koffie zijn we ri Carewcastle gereden . Daar de auto geparkeerd en een rondje gelopen om het kasteel en de watermolen. Bij het kasteel aangekomen opperde ik om er eens naar binnen te gaan, we waren er al dikwijls alleen langs gelopen.
Kees zag dat niet zitten, maar ik kocht een kaartje en ging naar binnen.
Er was eerst een shop met de gebruikelijke souvenirs en toen kwam je via een grasveld waar mensen aan het picknicken waren,  bij de poort.
Er was van alles te doen vooral voor kinderen, boogschieten, katapult schieten , scherven wassen ook liepen  er mensen rond in kleding uit de middeleeuwen. Je kon binnen zover er een binnen was, bestond voornamelijk uit muren en stenen trappen waar je de torens in kon.
Het uitzicht was mooi van boven , Kees was inmiddels bij de auto en zou vandaar een foto maken van mij in het kasteel. Helaas ons gewone fototoestel heeft kuren, zo ook vandaag , dus geen foto van de jonkvrouwe die uit het raam naar haar ridder zwaait ( hihihi) . Gelukkig was er een aardige meneer, die wel een foto van mij in het kasteel wilde maken met mijn mobiel.
Fototoestel kunne we denk ik wel afschrijven, dus straks in Nederland opzoek naar een nieuwe.
Na de nodige foto's binnen gemaakt te hebben was ook de batterij van de mobiel leeg.
Na mijn kasteel bezoek, ik kan met hetzelfde kaartje ook nog naar de watermolen , dat komt een dezer dagen nog wel, gingen we via een smal weggetje naar Cresswell Quay. Daar hebben we een poosje buiten gezeten bij de Cresselly arms, zoals de pub daar heet.
We zijn vanaf Cresswell naar de Chinees gereden en hebben daar een lekkere afhaalmaaltijd gehaald en opgegeten op de parkeerplaats  in onze camper . Terug op de camping even koffie drinken en de afwas doen.
Maandag 24 juli begint zonnig, we zitten aan het ontbijt als de koelbox er mee ophoudt, we hebben een extra accu voor oa de koelbox en licht, maar daar ligt het nu niet aan helaas is het de koelbox zelf. Kees probeert hem nu weer aan de praat te krijgen, anders moeten we een nieuwe gaan kopen.
Hopelijk hebben ze er hier net zo een die je zowel op de auto als op de stroom   kan aansluiten , omvormer hebben we zelf en speciale stekker voor hier.
Intussen kan ik dit mooi even op internet zetten bij buiten de pub waar ze WiFi hebben.

1. John & Sylvia:
    26 juli 2017
    we hebben het weer gelezen
    TOP !!