Na zonneschijn komt regen en wind en nog meer wind met zon.

27 juli 2017 - Lawrenny, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 25 juli, de lucht is blauw en de zon schijnt, dat belooft een mooie dag.
Na het ontbijt en de koffie vertrekken we naar Angle, dat ligt aan de monding van de Gleddau althans het westelijk deel, daar is een beschutte baai.
Op de weg er naar toe zien we in de verte laaghangende bewolking. Zou het bij Angle nog wel zonnig zijn? Eerst gaan we naar een heel klein gehucht, dat ligt onder de rook van een olieraffinaderij , deze raffinaderij ligt ook aan de rivier, dat is handig ivm transport. Het gehucht Pwllcrochan , ( vraag me niet hoe je het uitspreekt , twee ll is gl ) bestaat eigenlijk alleen  uit een klein oud kerkje en begraafplaats met heel oude grafzerken deels open ( spooky)  en een verlaten oud huis, nou ja huis meer een bouwval.
Ook is er een soort ponden( meertjes ) die begroeit zijn met riet en andere waterplanten, je kunt er over vlonders langs lopen. Volgens de borden moeten er ook otters in leven, wij hebben ze nog nooit gezien.
Achter de kerktoren zie je de torens / pijpen van de fabriek, hier zijn oud en modern dicht naast elkaar te vinden. Wat een bijzonder plaatje oplevert.
We kijken daar even rond en er passeert ons een wandelaar, die het voetpad  volgt naar Angle.
We rijden verder en zien aan de linkerkant boven zee zich steeds meer mist vormen, eenmaal bij het strand van Angle aangekomen, bevindt zich de mist boven de zee de overkant is daardoor minder goed te zien.
Op het strand zijn al veel mensen met kinderen, de zo'n schijnt, maar door de mist is er ook een koel briesje.
We lopen naar de vloedlijn, die een aardig stukje weg ligt, omdat het zeer laagwater is.
Het strand bestaat voor een groot deel uit zand, maar langs e kant van de baai en verderop langs de vloedlijn en daar voorbij zijn rotsen, die nu voor het grootste deel droog liggen . Er zijn ook mensen in het water, dat erg koud aanvoelt .
We lopen terug naar de kant waar een stenen muur is en een soort café ( niet te verwarren met onze cafés ) waar je kunt lunchen en koffie/ thee drinken. We kopen een ijsje en eten het op zittend op het muurtje.
Kees blijft zitten en ik loop een stuk het wandelpad op dat gaat in de richting van het fort dat in zee ligt en dan afbuigt ri de rivier .
Als ik op het stuk ben dat langs de rivier loopt, zie ik in de verte nog een fort, daar zijn we voorheen wel eens met onze rubberboot naar toe gevaren.
De mist trekt op en het zicht is nu beter ri de riviermonding en de oceaan.
Ook het strand bij Dale en de vuurtoren die aan de overkant ligt nu beter te zien.
Op de terugweg heb ik nog een gesprek met een Engelsman en twee Duitse toeristen. De Duitse vrouw maakt zich zorgen over de Brexit vanwege de Engelse economie, de Engelsman denkt dat het allemaal wel mee zal vallen.
Laten we het hopen voor ze.
Kees is me tegemoet komen lopen en samen gaan we terug.
We zitten nog  even en dan gaan we ri Roswroter, alweer een ander klein gehucht ook onder de rook van diezelfde fabriek. Met meer huizen maar de meeste zien er verlaten uit.
Daar is ook een baai maar die ligt meer landinwaarts, het is nog steeds eb en de baai staat nagenoeg droog althans aan de kant waar wij zijn.
We zetten daar een kop koffie .
Daarna rijden we naar Pembroke, ons spatscherm ( van de koekenpan) is stuk , daar bij verschillende winkels gevraagd nergens een nieuwe te koop.
We rijden naar Cresswell Quay , om daar bij de pub aan de rivier nog wat te drinken, maar eerst loop ik over de Stepstones naar de overkant, het is nog steeds laagwater dus dat kan.
Eenmaal terug op de camping om een uur of 18:30 is het nog steeds lekker warm, we zetten de tafel en de stoeltjes buiten. Ik bak pannenkoeken in de camper en we eten ze buiten op.
Later op de avond  gaan we nog een rondje om en een borreltje halen bij de kennissen  in de stacaravan.
Woensdag 26 juli, we worden 's nachts wakker van de regen op ons dak.
Het waait ook al stevig en we merken dat het weer totaal anders is dan gister. We draaien ons nog een keer om en als we wakker worden regent het nog steeds.
Dat wordt een dagje op de camping, we worden op de koffie gevraagd , na de koffie lijkt het wat droger te worden , dag ga ik met Jane samen haar honden uitlaten langs de rivier, er staat een behoorlijke wind .Daarna in de camper lezen, puzzelen etc.
Aan het eind van de middag gaan we naar Cresswell Quay, daar komen allemaal bikers hun motoren aan elkaar en belangstellenden laten zien, er staat nog wel aardig wat wind en de jas kan erbij aan terwijl we daar zitten.
Op de woensdagen dat de bikers komen is zijn er ook altijd broodjes hamburgers te koop. Dus dat wordt een makkelijke dag, helaas vallen de hamburgers deze keer tegen van smaak.
We gaan rond 18:30 weer terug naar de camping.
's Avonds nog even bij Douglas en Jane in de stacaravan,ze gaan morgen voor een aantal dagen  naar huis in Cardiff,  rond een uur of 21 wil ik eigenlijk nog wel even een stukje lopen, Jane gaat met me mee.
We lopen vlak bij de camping het bospad op omhoog, de wind gaat flink te keer zo ook de takken van de enorm grote bomen.
Links en rechts zien we omgevallen bomen van eerdere stormen, we lopen tot bovenaan en keren dan om, want het begint te schemeren en over het bospad lopen ook allemaal boomwortels , dus opletten geblazen.
Als we weer beneden zijn zegt Jane, kom we gaan even in de pub iets drinken zonder de mannen . Beide nemen we een wijntje het is niet zo druk, wel zie ik een paar bekende, die we nog niet eerder hadden gezien deze week.
22 uur gaan we terug jaar de mannen, die tot onze grote spijt niet eens ongerust waren (hihi).  Ze bieden ons aan om hun caravan te gebruiken, dat willen we niet, maar we krijgen voor noodgevallen toch de sleutel en kunnen als we dat willen daar 's avonds of overdag tv kijken mocht het weer heel slecht zijn, we nemen de sleutel aan, maar of er wat van komt is een tweede , wel heel aardig.

Donderdag 27 juli, de wind is iets afgenomen lijkt wel en het is droog, maar aan de bewolking te zien zal het niet droog blijven.
Na het ontbijt gaan we in de auto ri Haverfordwest, er staat een behoorlijke wind weer intussen. We rijden langs de smalle weggetjes naar de A40 , eenmaal in Haverfordwest aangekomen zien we al snel een parkeerplaats in de straat waar we wel vaker hebben gestaan.
We mogen er een uur staan, dat is net mooi, want we willen even kijken of daar een spatscherm te koop is en nog wat kaarten en postzegels.
Die laatste zijn geen probleem, we gaan een paar winkels af voor het eerste.
En ja hoor in de derde winkel de Wilco zijn ze volop te koop.
Als we Haverfordwest uitrijden ri de brug over de Gleddau bij Burton begint het te regenen, ons plan was eigenlijk om nog ergens langs de rivier te stoppen en rond te wandelen. Ook eenmaal aangekomen bij Burton, waar we de auto parkeren bij The Jolly Sailor, is het niet aangenaam er staat een koude wind, zo vlak bij het water, we lopen even naar beneden, maar gaan gauw terug ri de auto. Ik maak nog wel een paar foto's.
Over de brug gaan we bij de Tesco wat boodschappen doen, we nemen warme kippenpootjes / dijen mee in een paar variaties van smaak en sla.
Dat eten we op in de camper , intussen is de lucht weer blauw met hier en daar een wolk, de wind waait nog steeds stevig.
We rijden terug naar de camping het is intussen bijna 16:00 uur als ik zo'n 4 km voor de camping uit de auto stap om de rest te gaan lopen.
Eenmaal terug maak ik mijn verhaal van deze dagen af straks zal ik het op internet zetten als we even wat gaan drinken bij de Lawrenny arms ook wel het doghouse genoemd. Doghouse is wat de naam al zegt huis voor honden, ooit was het gebied waar de pub in staat onderdeel van een landgoed met kasteel, van dat kasteel staat alleen nog een stuk muur.
Als we het laatste stuk naar de camping rijden komen we langs een stuk muur dat van de rivier helemaal naar boven liep , even daar voor staat nog een van de muren / pijlers van de poort.
In het doghouse woonden de jacht honden met de jachtopziener.
Nu is daar niets meer van te zien en is het een pub.

1. John & Sylvia:
    30 juli 2017
    Wat een wissevallig weer hebben jullie toch!! Ziijn jullie in GB op vakantie ofzo??
    Haha have fun!!