Freshwater west, The Green Bridge en St Govanhead

30 juli 2017 - Lawrenny, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 28 juli, was een zeer natte dag, er valt dan ook niet veel over te vertellen. Lezen, puzzelen, de was in de wasmachine en droger ,rondje met de auto toen het even wat droger leek. TV kijken in de stacaravan van Jane en Douglass en  's avonds lekker eten bij de pub Lawrenny arms. Daarna nog luisteren naar het Tenby mannenkoor, dat kwam optreden in de tent naast de pub, helaas niet veel publiek vanwege het slechte weer. Zulke dagen hebben we nog niet veel meegemaakt hier in Wales in al die jaren dat we er al komen, nu deze keer al 3, maar ja kan ook eens gebeuren.
Gelukkig geldt nog steed na regen komt zonneschijn, want
zaterdag  29 juli, is het droog als we wakker worden.
De lucht ziet nog wel bewolkt maar er is ook wat blauws te ontdekken.
Na het ontbijt, de koffie en afwas gaan we ri Pembroke voor de Tesco even wat te eten halen voor vanavond en fruit. Daarna naar Freshwater west, dat ligt aan de zuidkust niet ver van Angle waar we gister waren. We kunnen gelukkig een parkeerplaats bemachtigen , er zijn best wel wat mensen op het strand ondanks dat het nog wel fris is, maar de zo'n laat zich ook zien en de lucht is nu voornamelijk blauw met wat witte sluier wolken. De zee ( oceaan) ziet er nog wel woest uit met beste golven, het is vloed dus we hoeven niet ver om bij het water te komen.
Even stukje lopen en wat foto's maken, ben blij dat ik een trui aan heb ipv
t shirt. Bij een van de foto's er even niet aangedacht dat  de golven  de ene keer verder het strand op komen dan de andere , gevolg natte sokken en schoenen en broekspijpen .
Daarna rijden we naar Castlemartin , bij de rotonde rechts en dan de weg volgen die naar links afbuigt daar ligt een militair oefenterrein, dat toegankelijk is, mits er geen rode vlaggen hangen en ze dus aan het oefenen zijn. De hekken staan open, dus we rijden door
tot we bij het bord van The green bridge of Wales komen, die plek hebben we vorig jaar pas ontdekt. Je moet  even  een stukje rijden over een vrij smalle weg door dat oefenterrein, aan het eind is een grote parkeerplaats.
Vandaar is het slechts een 150 meter naar de waterkant, die daar heel hoog is er zijn hoge kliffen en rotsen en een van die rotsen is uitgesleten door het water en vormt een soort brug. Je kunt er alleen niet op komen.
Ook verderop langs het pad zien we bijzondere formaties, rotsen die eens aan de kust vast zaten en nu als eenzame soldaten fier omhoog in de branding staan. Je kunt zien dat ook hier de erosie toeslaat en hele stukken rots zijn al omgevallen of naar beneden gestort. Je kunt dan ook beter niet te dicht  bij de kant komen, want je weet maar nooit.
We lopen daar een stukje langs  en gaan terug naar de auto , na een glas melk en banaan gaan we verder langs de kust naar Bosherston daar even voor ligt  St Govanshead en de St Govanskapel, die is gebouwd tussen de rotsen. Je kunt ook helemaal langs de kust er naar toe lopen is zo'n 4 -5 km dus valt mee, het is vrij vlak terrein.
Helaas mijn metgezel ziet zulke wandelingen niet zitten, want je moet ook weer terug.
Daar zijn we nog nooit geweest, ook daar is weer militair terrein maar ook vandaag niemand aanwezig, dus open, na weer een stuk over een smalle weg komen we bij een parkeerplaats waar het al behoorlijk druk is.
Je kunt er net als bij de andere plaatsen waar we vandaag waren vrij parkeren.
Hoewel er veel auto's zijn is het niet druk, het is een tamelijk groot gebied dus de mensen zijn verspreid.
We lopen eerst naar St Govanshead van daaruit heb je een prachtig uitzicht langs de kust ook ri Tenby, we zien Caldey eiland voor de kust bij Tenby liggen. De stad Tenby is niet te zien, want die ligt net om een hoek. Er zijn mannen met touwen naar beneden aan het klimmen en weer omhoog, nou ze doen hun best maar,  mij niet gezien.
Daarna lopen we terug ri de auto, we hebben de kapel nog niet gezien, blijkt dat die vlak bij de parkeerplaats is.
Een uit stenen bestaande trap met best hoge treden en gelukkig een leuning brengt je er naar toe.
Je komt vanzelf in de kapel, die zo lijkt het niet meer als zodanig dienst doet.
Je moet door de kapel om aan de andere kant te komen er omheen is geen optie, hij ligt namelijk tussen steile rotsen. Als ik de kapel weer uit ga zijn er nog meer treden een stuk naar beneden, ook maar eens even kijken, daar is een soort grafsteen/ zerk of zoiets. Van daar ben je niet ver van het water, maar dan moet je nog wel over een paar grote rotsblokken klimmen, dat doe ik maar niet. Kees is deze keer niet mee naar beneden gelopen, ik maak wat foto's en ga terug omhoog. Toen ik naar beneden ging,  kwamen er een paar vrouwen stuk jonger dan ik schatte ik in nogal behoorlijk hijgend omhoog lopen, dus toen ik ook weer omhoog liep dacht ik nou ben benieuwd.
In een flink tempo omhoog ( dat is makkelijker en niet zo eng voor iemand met toch wel hoogte vrees dan naar beneden), nergens last van boven even op adem komen.
Kees had intussen de TomTom al ingesteld voor Cresswell Quay, daar zouden als het goed is mensen logeren , die we kennen en helaas vorig jaar zijn mis gelopen. Onderweg kwamen we diverse farmcampings tegen, er zijn voldoende kampeerterreinen daar.
Eenmaal bij de Cresselly arms aangekomen waren ze er nog niet , maar wel Chris en Catorina , daar gezellig mee zitten praten.
Zij gingen weer naar huis en nog geen kwartier later kwamen Sue en David terug van hun uitstapje, het was een gezellig weerzien. Rond 18:00 gingen we naar de camping om de vanmorgen bij de Tesco gekochte etenswaren op te warmen en te nuttigen. Het was een soort Chinese take away wel met verse groente er extra bij. Ik vond het wel lekker Kees had liever de echte Chinees.
Morgen hebben we afgesproken met Sue en David om samen naar de Carboot in Carew te gaan en daarna samen ergens eten een Sundaylunch in Pembroke, zij kennen een prima eetgelegenheid daar.
Hopelijk weer droog en zonnig net als vandaag.
Zo nog even hier naar de pub er komt een zangeres dus we zijn benieuwd.
Het was heel gezellig en ze zong goed, nummers van jaren 60/70/80/90. Lekkere swingende nummers de stemming zat er goed in.
Op de terugweg naar de camper lag er zomaar 5 pond op het pad stond geen naam bij .

1. Sonja van der Male:
    30 juli 2017
    Nou dan is de dag toch nog prettig geëindigd.
  2. John & Sylvia:
    30 juli 2017
    Ik lees het al weer, jullie vermaken je prima
    Nog dik 2 weken dan zijn wij weer eens een keer bij jullie aan de overkant
  3. Ilsa:
    2 augustus 2017
    Klinkt mooi, al die kliffen en rotsen!
    Veel plezier nog!
  4. Tom:
    2 augustus 2017
    Interessante verhalen en veel bekijks, met Kees z'n wood shoes!