Newquay en Penzance

13 juli 2017 - Saint Buryan, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 12 juli begon de dag met een blauwe lucht met hier en daar wat wolken, dat beloofde een mooie dag te worden.
Na het ontbijt reden we ri Newquay, langs de kust Boscastle ( niet gestopt) waren daar al eerder geweest maar het blijft mooi.
Daarna naar Tintagel , waar ooit het beroemde kasteel van King Arthur en Lancelot  heeft gestaan van de Ridder van de ronde tafel. We waren daar ook al eens eerder geweest.
Het was er nogal druk en we vonden een plekje om even te parkeren en wat foto's te nemen van de resten van het kasteel en omgeving. Het hotel waar we vlakbij stonden leek op een kasteel en heette Camelot, maar was niet het oude Camelot uit de tijd van King Arthur.
We vervolgden onze weg en via Waybridge , gingen we naar Padstow.
Daar was het enorm druk geen parkeerplaats te vinden wat ik erg jammer vond, want het leek wel een leuk stadje, erg toeristisch aan de baai van de Atlantische Oceaan. De hoofdweg A39 wordt dan ook de Atlantic Highway genoemd, net als de Pacific Highway in de VS.
Via de snelste route gingen we door naar Newquay, daar in de buurt wisten we een camping waar je 's avonds gezellig kon zitten en heerlijk kon eten.
Bij Quintrell Downs reden we ri Het zuiden en al snel kwamen we langs Trethiggeypark de camping.
We waren daar zo'n 5 jaar terug geweest en ja hoor het was de camping die we zochten. Helaas voor ons was de bistro en bar 's avonds niet open, omdat er nog te weinig mensen stonden. Vanaf Aankomend weekend weekend gaat hij wel open.
We gingen even met de camper op de plaats staan waar we zouden overnachten om een kopje te zetten en broodje te eten.
Daarna gingen we op weg naar Newquay, ook daar waren we eerder geweest. De borden P gevolgd en ja hoor daar zagen we de parkeerplaats vanwaar je redelijk snel in het centrum en bij het water was.
Even 5 minuten gewacht met een kaartje kopen, want dat scheelde £ 2,00 en ja daar kun je een lekker ijsje voor kopen.
We moesten nog wel betalen maar zoals gezegd minder dan voor 15:00 , is eerste verdiend zeg nou zelf.
Via een voetpad liepen we naar beneden naar het centrum.
En ja hoor een ijskraam, dus die £ 2,00 waren al weer besteed.
Stukje verderop kon je naar de waterkant lopen, Kees bleef eerst op een bankje zitten , maar besloot toch dat hij ook maar even mee moest lopen.
Ze waren met een airambulance aan het oefenen, er was niet veel te zien alleen maakt dat ding een enorme herrie.
Weer een stukje omhoog gelopen en daar kwamen we langs een Bowlingbaan( niet zo een als bij ons waar je kegels om moet gooien ) , daar werd Bowls gespeeld . Bowls is een soort jeu de boule alleen met veel grotere en zwaardere ballen, die niet helemaal rond zijn. Je rolt ze over een zeer kort gemaaid grasveld ( kunstgras volgens mij ) naar een kleinere bal de Jack genaamd. Welk team het dichtste bij komt krijgt de punten. Alle spelers waren in tenue met witte schoenen aan. I.p.v. Een ring ligt er een soort kleedje vanwaar ze de Jacket gooien, je mag als je gooit een stap naar voren doen. De achtergrond van de baan( de oceaan)  is om jaloers op te worden, maar als er veel wind staat dat is het er ook best koud.
Vanaf een bankje konden we het spel een tijdje volgen.
Daarna een stukje verder gelopen om vervolgens bij een pub ( ben even de naam kwijt) een bitter ( Engels bier) voor Kees en voor mij een groot glas met cider en nog wat 4 %  ( weet niet meer hoe het heette maar ik mocht van de dame naast me aan de bar een slokje proeven en dat was niet verkeerd) .
Zal best veel punten geweest zijn.
Toen we naar de pub liepen had Kees al een Kebabtent ontdekt, dus na een poosje daar gezeten  te hebben en ook even geappt met het thuisfront, zijn we nog een stukje gaan lopen en daarna naar de Kebabtent.
Het was goed maar niet bijzonder.
Daarna terug naar de auto en de camping nog even koffie en lekker lezen.
Ben momenteel aan een boek bezig dat zich afspeelt in Cornwall, Sterren boven Cornwall, het is een romantisch boek , waar ik meestal niet de voorkeur aan geef, maar wel leuk.
Misschien gaan we over een paar dagen een kijkje nemen in de buurt waar het boek zich afspeelt.
Volgende ochtend 13 juli ,nog 2 eieren dus we eten roerei, althans dat si de bedoeling, eerste ei bah is verrot, 2 e ei is ook al verrot, jammer.
De eieren kwamen van de farmcamping in Watched en van de 6 waren er 3 slecht, wel zonde hoor.
Dus dan maar boterham met Cheddar kaas voor Kees en beschuitjes met komijnekaas en jam voor mij ook lekker.
Op naar Pezance, we besloten om via de snelste weg te gaan, hadden beter weer de kust route kunnen nemen, want we hebben zeker 8 km in de file gereden vlak voor Penzance en waarom dat weten we niet.
We zouden naar een camping van de c& C club in St Buryan. Adres was jiet erg duidelijk moesten het doen met postcode.
Bij de afslag naar St Buryan stond een bord met camping, maar Tom zei dat we rechtdoor moesten. Wij zijn toch maar bord van camping gaan volgen en vlakbij het plaatsje St Buryan was idd een camping " Towerpark" , het zag er goed uit en de prijs was ook prima £ 13,00 pn. Dus we besloten daar te blijven voor 2 nachten. Even een goed plaatsje gezocht bakkie gezet met broodje ( hagelslag) , toen op weg ri Penzance.
Vlak bij de haven vonden we een parkeerplaats waar we met de blauwe parkeerschijf 3 uur konden blijven staan.
Even naar het haventje gelopen, daar waren wel wat schepen voornamelijk plezier en ook een paar die met mensen de zee op gingen. We hadden vandaar een goed uitzicht op Mount Michel een eiland met klooster in zee, dat alleen met eb te voet te bereiken is, zijn we ook al eerder geweest. Het ligt een stuk van Penzance vandaan dus geen optie voor vandaag.
Langs de boulevard gelopen in de richting van de vissershaven.
Er stond halverwege een ijskar, dus maar even eentje halen, wouw wat een lekker softijsje, zelden zo'n lekkere gegeten.
Even verderop was een soort park, met vooral subtropische planten en palmbomen.
We zijn niet helemaal tot de vissershaven gelopen bij het park vond Kees het wel ver genoeg, via het park weer terug gelopen en wat kwamen we in het park tegen? Juist weer een Bowlsbaan, daar waren een aantal dames een partijtje aan het Bowlen. Ook daar weer een klein poosje naar zitten kijken .
Ik was toch nieuwsgierig geworden naar hoe zo'n bowl nu aanvoelt, dus ik even naar het hek en vertellen dat wij in Nederland op een jeu de bouleclub zitten en we dit spel ook erg interessant vinden. Ik mocht even een paar ballen vasthouden, wat zijn die dingen zwaar ze hadden trouwens een verschillend gewicht en waren aan de buitenkant van een soort plastic.
Geen wonder dat je er niet mee trireren  kan alleen rollen. Trouwens ze rollen best nog een heel eind, dus je moet best kracht zetten. De  dame vertelde me meteen dat de gele bal bij ons het butje , Jack heet.
Ze wilde weer verder spelen , anders was ze uit haar concentratie , ja en dat kan natuurlijk niet. Ook deze dames hier waren alleeën dames aan het spelen, waren ook weer in tenue . Overigens waren er gister ook een paar jongere bij zelfs nog een vrij jong meisje, hoewel het gehalte grijs ook best hoog was.
Weer verder gelopen ri stad, ineens kwam ik erachter dat ik mijn zonnebril kwijt was, dus maar weer teruggelopen een heel stuk geen bril.
Dan maar verder het was gelukkig geen merk bril en ik heb er nog een mee.
Bijna terug bij de auto zijn we ri het centrum gelopen, dat was de heuvel op, daar aangekomen zagen we een slager, dus de keus voor het avond eten was snel gemaakt. Twee rumpsteaks gekocht wat bacon om te bakken en 6 hopelijk verse eieren, die laatste twee zijn voor morgenochtend het eerste Engelse ontbijt.
Op de weg terug naar de camping nog even gestopt bij de Tesco voor champignons om te bakken bij de steaks en sla tomaten avocado voor de nodige vitaminen, samen met de paprika en ui die nog over was van van de week moet dat lukken.
Het smaakte allemaal heel lekker de steaks waren om te zuigen.Voor we naar de camping gingen hebben we nog wat gedronken in de plaatselijke pub, daar een bijzondere ontmoeting met een bijzondere man, zie foto's. Hij vond het prima dat ik een foto maakte, zei dat hij zelf zo'n ding niet had, mobiel. Deed voor wat de mensen ermee doen, was grappig , omdat Kees dat altijd op dezelfde manier doet alleen met andere tekst.
Morgen gaan we naar Landsend en Lizardpoint.

1. Sonja van der Male:
    14 juli 2017
    Weer een heel leuk verslag en ook mooie foto's.
  2. John & Sylvia:
    14 juli 2017
    We hebben weer mee gelezen, ontzettend leuk weer hoor !!
    Nice Pictures !!
  3. Loes: